Transportul cu ajutorul containerelor este diferit de transportul conventional pentru ca foloseste containere sau cutii de dimensiuni standard diferite – de 6,09 m, de 12,18 m, de 13,7 m, de 14,6 m si de 16.15 m – pentru a incarca, de transport si descarca marfuri . Asadar, containerele pot fi mutate foartge bine si

usor intre nave, camioane si trenuri . Cele mai importante si cele mai frecvent utilizate containere sunt cele de dimensiuni de 6,09 m si de 12,18 m. Container de 6 m sau 20 de picioare a devenit referința standard in industriei (sub denumirea de TUE – Twenty-foot Equivalent Unit), astfel ca acum volum de marfa sii capacitate sunt masurate în TUE . Lungimea containerului de 40 de picioare sau de 12 m – 2 TEU – a devenit cunoscut sub numele de Forty-foot Equivalent Unit – FEU si este recipientul cel mai frecvent utilizat astazi.
Dimensiunile containerelor trebuie sa fie standardizate, pentru a putea fi stivuite mai eficient, astfel incat nave, trenuri, camioane si macarale din porturile sa poata sa le manevreze. Aceasta standardizare se aplica in prezent in intreaga industrie la nivel mondial, datorita Organizației Internaționale de Standardizare ( ISO ), care, în 1961, a stabilit dimensiunile standard pentru toate containerele.
Incarcarea corespunzatoare este foarte importanta pentru siguranta si stabilitatea containerelor si a navelor, camioane si trenuri care transporta containerele. In 2008 , Consiliul Mondial de Transport ( WSC ), impreuna cu Camera Internationala de Transport ( ICS), a publicat Ghidul de transportul de containere pe mare pentru a-i ajuta pe cei care se ocupa cu transportul cu containere.
În 2010 s-a stabili o cerinta legala internationala prin care toate containerele incarcate trebuie sa fi cantarite in cadrul instalatiei portuare marina inainte de a fi depozitate la bordul unei nave pentru export.
Containerele sunt construite din aluminiu sau oțel, iar fiecare dimensiune si tip de container este construit in conformitate cu specificatiile ISO, indiferent de locul în care containerul este fabricat.
Containerele de transport sunt disponibile intr- o varietate de modele , precum containerele cu partea din capat care se deschide; containere cu partea de sus deschisa, containere cu parte din lateral deschisa; containere frigider sau frigorifice etc.
Containerele cu partea de sus deschisa sunt folosite pentru o încarcare ușoara, ca ar fi busteni, masini si bunuri de dimensiuni nestandardizate. Cele plate pot fi utilizate pentru barci, vehicule, masini sau echipamente industriale . Cele cu partile laterale libere pot fi utilizate pentru legume, iar containere cisterna pentru transportul de lichide de diferite tipuri.
Fiecare container are propriul numar de identificare, numit numar de cutie care poate fi utilizat de catre capitanii de nave, echipaje, paza de coasta, funcționarilor vamali si manageri de depozit, pentru a identifica cine detine container si pentru a urmari containerului.